کد خبر: 1217637
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰
گفت‌وگوی «جوان» با برخی مسئولان اقتصادی در نمایشگاه مطبوعات
مسئولان اقتصادی به نمایشگاه مطبوعات امسال دست‌پر آمده بودند؟ پاسخ این سؤال هرچه باشد، روز‌های سرد نمایشگاه مطبوعات امسال را داغ کرد
وحید عظیم‌نیا
 جوان آنلاین: مسئولان اقتصادی به نمایشگاه مطبوعات امسال دست‌پر آمده بودند؟ پاسخ این سؤال هرچه باشد، روز‌های سرد نمایشگاه مطبوعات امسال را داغ کرد. شاید غالباً تکرار موضوعاتی بود که در طول سال شنیده‌ایم، ولی تکرار آن‌ها در روز‌های پایانی سال، یعنی حداقل اراده و عزم برای تحقق‌شان دایر است. طبعاً آن مسئولانی که آمدند چند گام جلوتر از آن‌هایی هستند که نیامدند و شاید جرئت نکردند که خودشان را در معرض سؤالات اصحاب رسانه قرار دهند! نمایشگاه رسانه‌های ایران بعد از شش سال وقفه از ۲۹ بهمن در چهار روز کاری برگزار شد. اهالی رسانه بعد از سال‌ها گرد هم آمدند تا ضمن تجدید دیدار با یکدیگر، ملموس‌تر با چهره‌های مختلف گپ‌و‌گفت داشته باشند. بهترین راه غالباً گفت‌وگوست. فضای صمیمی، گفتگو‌های داغ، مناظره‌های انتخاباتی و نشست‌های سیاسی مختلف محوریت اصلی نمایشگاه امسال بود. باز هم مثل سال‌های قبل، برخی چهره‌های شاخص و مسئولان، غرفه به غرفه میهمان اهالی رسانه شدند تا به بهانه برگزاری نمایشگاه نزدیک‌تر با خبرنگاران گفتگو کنند. هرچند اهالی رسانه انتقاداتی به برگزاری نمایشگاه امسال داشتند، از جمله زمان‌بندی کوتاه و انتخاب فصل نامناسب، اما با این‌حال نمایشگاه از فلسفه خود دور نشد. روزنامه «جوان» نیز در چهار روز فعالیت، میزبان چهره‌های مختلفی بود و گفتگو‌های کوتاه اقتصادی با برخی چهره‌ها و کارشناسان داشت که در ادامه می‌خوانید. 
 
 
وزیر اقتصاد در‌گفتگو با «جوان»:
سود سهام عدالت نوبت دوم اواخر اسفند پرداخت می‌شود
وزیر اقتصاد و امور دارایی از پرداخت نوبت دوم سود سهام عدالت به۵۰ میلیون سهامدار از ۲۰ تا ۲۵ اسفند خبر داد. 
سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی با حضور در غرفه «جوان» در گفت‌وگویی کوتاه اعلام کرد: «نوبت دوم پرداخت سود سهام عدالت۵۰ میلیون سهامدار از بیست تا بیست‌وپنجم همین ماه انجام می‌شود.» 
پیش‌تر رسانه‌ها به نقل از رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده بودند سود سهام عدالت طی دو مرحله در سال ۱۴۰۲ به حساب سهامداران واریز می‌شود. بخش اول سود سهام عدالت در آذر ماه ۱۴۰۲ و آخرین واریزی سود سهام عدالت اواخر سال پرداخت می‌شود. مبلغ سود سهام عدالت به ارزش پرتفوی (مجموعه سهام خریداری شده سهامدار) هر سهامدار بستگی دارد. 
طبق اعلام شورای عالی بورس پرداخت سود سهام عدالت در آذر ماه برای دارندگان سهام عدالت به ارزش ۵۳۲ هزار تومان به مبلغ ۷۳۰ هزار تومان و دارندگان سهام عدالت به ارزش یک میلیون تومان به مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. این مبلغ به حساب شبای سهامداران که در سامانه سجام ثبت کرده‌اند. 
واریز می‌شود. 
 
رئیس سازمان امور مالیاتی در گفتگو با «جوان»:
 معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل افزایش می‌یابد
رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: «تمرکز خود را بر دانه درشت‌های مالیاتی قرار دادیم و الزام کردیم تا میزان معافیت اصناف و مشاغل افزایش پیدا کند. در سال جاری میزان معافیت اصناف و مشاغل حدود ۴۷ میلیون تومان بود و با پیگیری‌های صورت گرفته تا ۱۴۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.» 
محمدمهدی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در غرفه «جوان»، مهم‌ترین اقدامی را که این سازمان در حال پیگیری آن است، هوشمند‌سازی نظام مالیاتی عنوان کرد و گفت: «اعتقاد داریم نظام مالیاتی سنتی باید به سمت مدرن و سیستمی و مبتنی بر داده، پوست اندازی کند.» 
وی تأکید کرد: «اگر این اتفاق رقم بخورد عدالت و شفافیت در نظام مالیاتی را شاهد خواهیم بود و می‌توانیم به صورت قابل توجه از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.» 
سبحانیان افزود: «در این راستا اقدامات خوبی در حال انجام است و اجرای قانون «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» در همین راستاست. اگر مؤدیان تکالیف خود را انجام دهند به صورت حداکثری می‌توانند پرداخت مالیات را به صورت سیستمی انجام دهند به علاوه در سایر حوزه‌ها تلاش می‌کنیم تا مؤدیان بتوانند به صورت سیستمی تکالیف خود را انجام دهند.» 
وی ادامه داد: «برای مثال در ماه اخیر موفق شدیم مالیات سهام غیر بورسی را که قبل‌تر با مراجعه حضوری انجام می‌شد، از داخل منزل و محل کار تنظیم کنیم و این یکی از اقداماتی است که سازمان مالیاتی دنبال می‌کند.» 
سبحانیان گفت: «استفاده از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ کمک بزرگی به اصناف و مشاغل است؛ بدینگونه که نیازی نباشد اسناد و مدارک را نگهداری کنند، بلکه مالیات مقطوعی را که سازمان مبتنی بر اطلاعات آن‌ها تعیین می‌کند، پرداخت می‌کنند.» 
وی تأکید کرد: «در سال جاری، کسانی که فروش‌شان تا سقف ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود، می‌توانستند از این ظرفیت استفاده کنند. با پیشنهاد و پیگیری سازمان مالیاتی این عدد تا ۱۸ میلیارد تومان برای سال بعد افزایش پیدا کرد، همه این‌ها در راستای محاسبه سیستمی است.» 
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: «در سال جاری مالیات بیش از ۳ میلیون مؤدی را تعیین کردیم و مالیات خود را پرداخت کردند و پرونده‌شان بسته شد.» 
سبحانیان تصریح کرد: «رویکرد کلی سازمان مالیاتی این است که فعالان اقتصادی را شرکای راهبردی خود می‌دانیم و تلاش‌مان این است که به صورت حداکثری کمک کنیم تکالیف مالیاتی خود را به صورت سیستمی و برخط و بدون مراجعه حضوری انجام دهند.» 
وی خاطرنشان کرد: «البته این اقدام مخالفان جدی دارد، اما امیدواریم در این مسیر با کمک افکار عمومی به موفقیت برسیم.» 
 
معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر کار در گفتگو با «جوان»:
 فدراسیون ورزش کارگری را برای نشاط و انگیزه نیروی کار راه‌اندازی کردیم
معاون فرهنگی- اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف از راه‌اندازی فدراسیون ورزش کارگری را نشاط و انگیزه نیروی کار عنوان کرد و گفت: «این فدراسیون صرفاً برای ورزش کارگری است.» 
محمد چکشیان، معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در غرفه «جوان» روایت وضع موجود را که از سوی اصحاب رسانه انجام می‌شود، مهم ارزیابی کرد و گفت: «مسئله اصلی ما در تمام حوزه‌ها صیانت از نیروی کار است، چراکه نیروی کار ستون فقرات تولید است و باید با نشاط، سالم، پرانگیزه و پر انرژی باشد، بنابراین فدراسیون ورزش کارگری را راه‌اندازی کردیم.» 
وی افزود: «فدراسیون ورزش کارگری فقط برای ورزش کارگری است و چند روز پیش انتخابات مجمع عمومی آن برگزار و رئیس مجمع هم مشخص شد. در سال ۱۴۰۳ تحولی در رویداد‌ها و مسابقات ورزش کارگری خواهیم داشت و نمود اصلی آن را شاهد خواهیم بود.» 
چکشیان ادامه داد: «حدود ۴۴۶ مکان ورزش کارگری داریم و به بحث سلامت اجتماعی و بهداشت روان در دولت سیزدهم توجه می‌کنیم. قبلاً فقط به بنگاه‌های بیش از ۵۰۰ نفر توجه می‌شد.» 
وی تصریح کرد: «در دولت سیزدهم شاهد رشد ۷۲ درصدی ایستگاه‌های «بهگر» در بنگاه‌های اقتصادی ۲۰ تا ۵۰ نفره هستیم که با همکاری وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی بوده و دبیرخانه آن در حوزه معاونت فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که به بحث سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی و آموزش‌های لازم پرداخته می‌شود.» 
معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر کار افزود: «در حوزه خانه‌های بهداشت هم رشد ۲۲ درصدی داشتیم و در این دولت ۲هزار و۳۸۴ ایستگاه بهگر راه‌اندازی کردیم. در بحث فرهنگی نیز فرهنگ کار را به عنوان اولویت اصلی راهبردی کشور تبدیل به گفتمان عمومی کشور می‌کنیم و شورای فرهنگ عمومی جزو چهار اولویت اصلی است.» 
وی تأکید کرد: «اگر فرهنگ کار ارتقا پیدا کند تولید رشد می‌کند، رشد اقتصادی و سرمایه اجتماعی اتفاق می‌افتد و موضوع فرهنگ کار باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی باشد تا سال بعد اولویت شدن فرهنگ کار در جامعه عمومی باشد و منزلت کار و ارتقای مؤلفه‌های فرهنگ مانند وجدان، مشارکت و کار جمعی مورد توجه قرار گیرد.» 
 
 
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگو با «جوان»:
 تأمین زمین کارگران به ۲۰۰ هزار واحد افزایش می‌یابد
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از افزایش «تأمین مسکن» کارگران به ۲۰۰ هزار واحد خبر داد. 
ارسلان مالکی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان ملی زمین در غرفه «جوان» تأکید کرد: «یکی از محور تلاش‌هایی که در نهضت ملی مسکن به صورت ویژه پیگیری شده، دستوری است که رئیس‌جمهور در شورای عالی مسکن برای کارگران صنایع و بخش صنعت به صورت ویژه تصریح کردند تا در مکان‌هایی که به محل کار آن‌ها نزدیک و در شأن ایشان باشد، مسکن تأمین شود. بعد از آن با صنایع وارد بحث شدیم و هرکدام از صنایعی که مشتاق‌تر بودند و دغدغه تأمین مسکن پرسنل خود را داشتند، تفاهمنامه امضا کردیم و زمین در اختیارشان قرار دادیم.» 
مالکی گفت: «بیش از ۱۱۰ هزار واحد مسکونی تأمین زمین انجام دادیم و بخش زیادی از آن کلنگ زنی شده و بخشی در حال طراحی و صدور مجوزات لازم است.» 
وی خاطرنشان کرد: «در نظر داریم این تعداد را در طرح نهضت ملی مسکن به ۲۰۰ هزار واحد افزایش دهیم.» 
مالکی در خصوص نهضت ملی مسکن گفت: «این روز‌ها خبر‌های خوشی در میان است؛ از تأمین زمین که وزارت راه و شهرسازی به صورت شبانه‌روز تلاش می‌کند تا پیشرفت و پیشبرد پروژه‌ها که به صورت روزانه در سطح وزیر و معاون وزیر پیگیری می‌شود. این امید را باید به مردم داد که ما در دولت سیزدهم دغدغه بی‌سرپناه بودن مردم را با همت دولتمردان رفع می‌کنیم.» 
 
رئیس نمایندگی سیاسی ایران در کابل  در گفتگو با «جوان»:
طالبان حقابه ایران را طبق معاهده از هر میزان آبی که وجود دارد، باید بدهد
رئیس نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران (سفارت) در کابل گفت: «مقامات طالبان به این مسئله اذعان دارند که اگر آب باشد، حقابه ایران را خواهند داد، اما بحث ایران این است که طبق چارچوب معاهده، هر میزان آبی که است سهم ما باید رها شود.» 
حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور اسلامی ایران در امور افغانستان و رئیس نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران (سفارت) در کابل با حضور در غرفه «جوان» درباره آخرین وضعیت حقابه کشورمان از افغانستان تصریح کرد: «حقابه جمهوری اسلامی در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ از ابتدای حکمرانی طالبان تا امروز به کرات چه به صورت رسمی و چه در یادداشت‌های رسمی، به‌صورت التزام و پایبندی به معاهده اعلام شده است.» 
وی افزود: «طالبان اظهار می‌دارد به این تعهد پایبند است. مشکلی که مطرح می‌کنند این است که در سال‌های گذشته با کم آبی مواجهند، اما معاهده می‌گوید اگر طرف ایران در این خصوص متقاعد نشد باید ایستگاه آب سنجی دهراود را ببینند و تبادل اطلاعات صورت گیرد.» 
کاظمی قمی گفت: «در چند روز گذشته در زابل، بیست‌وهفتمین اجلاس آب را داشتیم و گفتگو‌هایی که انجام گرفت از نظر کارشناسان فنی این بود که نیازمند همکاری بیشتر است.» 
رئیس نمایندگی سیاسی کشورمان در افغانستان ادامه داد: «مقامات طالبان به این مسئله اذعان دارند که اگر آب باشد، حقابه ایران را خواهند داد، اما بحث ایران این است که طبق چارچوب معاهده، هر میزان آبی که است سهم ما باید رها شود.» 
وی افزود: «اینکه می‌گویند از سد کجَکی که حدوداً ۶۸۰ کیلومتر تا مرز ایران فاصله دارد، آب رها شود بحث دیگر است. همچنین اینکه می‌گویند بارندگی کم است، درست است، اما آنچه مدنظر ماست در چارچوب معاهده هر میزان آبی که است باید اجرا شود.» 
کاظمی قمی اظهار داشت: «مسئله آب یکی از موضوعات مهم است، اما تنها مسئله نیست و درباره موضوعات دیگر می‌توانیم به مبارزه با تروریسم اشاره کنیم که به شکل جدی عمل می‌کنیم. همکاری‌های تجاری و اقتصادی هم در میان است و سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که هرآنچه منجر به ثبات امنیت و سازندگی در افغانستان باشد به مرز‌ها و امنیت ثبات منطقه‌ای کمک می‌کند.» 
 
 
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در غرفه «جوان» در نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد
امضای تفاهمنامه «توسعه و کاربردپذیری هوش مصنوعی» بین وزارت ارتباطات  و شرکت ملی انفورماتیک
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، از امضای تفاهمنامه بین این شرکت و وزارت «ارتباطات و اطلاعات» با محوریت «توسعه و کاربردپذیری هوش مصنوعی» خبر داد و گفت: «با این تفاهمنامه که با محوریت کسب و کار هوش مصنوعی برگزار شد، امیدواریم شاهد استفاده و بهره‌مندسازی شبکه بانکی کشور از زیرساخت‌های دانش‌بنیان هوش مصنوعی باشیم.» 
علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، با حضور در غرفه «جوان» در نمایشگاه مطبوعات به تازه‌ترین اقدامات این شرکت اشاره کرد و گفت: «امروز شاهد امضای تفاهمنامه راهبردی و مهم بین شرکت ملی انفورماتیک و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه و کاربردپذیری هوش مصنوعی بودیم.» 
وی افزود: «یکی از مقوله‌هایی که در زندگی روزمره مردم نقش پررنگی دارد حوزه پرداخت‌ها و تعاملات بانکی است. هوش مصنوعی کاربرد‌های تأثیرگذاری هم در راستای نظارت هوشمند در سطح بانک مرکزی و بانک‌ها و هم در زمینه کاربرد‌ها در حوزه کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در ارائه خدمات و حتی تجربه بهتری برای مشتریان دارد.» 
ماهیار افزود: «این اقدام می‌تواند در راستای تأسی از منویات مقام معظم رهبری که تأکید دارند حداقل باید در زمره ۱۰ کشور اول در حوزه هوش مصنوعی باشیم، منشأ تاثیرگذاری باشد. در این مسیر به کمک رسانه برای بهبود شرایط نیاز داریم.» 
وی در پاسخ به اینکه استفاده از هوش مصنوعی در نظام بانکی چه تأثیری در زندگی مردم دارد؟ تأکید کرد: «بسیاری از خدماتی که قبلاً به شکل دستی و انسان محور انجام می‌شد و بعضاً کیفیت لازم را نداشت و احیاناً به بهبود کیفی به اجرای خدمات نیاز داشت، حالا می‌تواند به شکل مکانیزه و مبتنی بر پردازش داده و کاملاً کاربردی و هوشمند ارائه شود. از طرفی بحث ارتقا و شفاف‌سازی بیشتر شبکه بانکی نیز در میان است که به ارائه خدمات بهتر به مشتریان و کاربران بانک‌ها منجر می‌شود.» 
ماهیار در رابطه با تأثیر این اقدام برای جلوگیری از هک اطلاعات شخصی و موضوع امنیت اطلاعات شخصی تأکیدکرد: «دو مقوله در محور برنامه‌های ما وجود دارد؛ یکی هوش مصنوعی در راستای امن‌سازی و مقابله با تهدیدات سایبری و دیگری بحث امنیت در سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی.» 
مدیرعامل ملی انفورماتیک گفت: «امروز تیم‌های دانشگاهی در این حوزه دستاورد‌های خوبی دارند و هدف‌مان این است که از آن‌ها استفاده کنیم و مذاکرات خوبی هم انجام دادیم تا نتایج آن را در بسیاری از سامانه‌ها در حوزه امن‌سازی داشته باشیم. از طرفی در نظام بانکی به لحاظ فنی و بانکداری الکترونیک از خیلی کشور‌ها جلوتر هستیم.» 
وی خاطرنشان کرد: «قطعاً هوش مصنوعی باعث ارتقا می‌شود و هدف‌مان رسیدن به بانکداری هوشمند در راستای قانون جدید بانک مرکزی است.» 
شرکت ملی انفورماتیک، خود را به‏ عنوان بازوی فناور، امین و توانمند بانک مرکزی معرفی کرده است و مأموریتش را نیز ارائه‏ راه‌‏حل‏‌های حاکمیتی و ظرفیت‏ ساز، متناسب با نیازمندی‌های فعلی و آتی نظام بانکی می‌داند.
 
معاون وزیر رفاه در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
اعلام جزئیات طرح یارانه «نوزادان» و «مادران»
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» با تأکید بر اینکه یارانه «نوزادان» و «مادران» جدا از یارانه کالابرگ فجرانه است، گفت: «فرایند مشمول شدن افراد برای این دو طرح از طریق مراکز بهداشت و درمان است و در صورتی که افراد به این مراکز مراجعه کنند و آن‌ها تشخیص دهند که نوزاد و مادر نیازمند تغذیه است، مشمول دریافت یارانه می‌شوند.» 
علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، ضمن حضور در غرفه «جوان» در نمایشگاه رسانه‌های ایران، درباره آخرین وضعیت طرح «کالابرگ فجرانه» گفت: «بازه اجرای کالابرگ فجرانه سه ماهه در نظر گفته شده و ادامه اجرای آن منوط به تصمیماتی است که از سوی دولت گرفته می‌شود.» 
وی افزود: «طرح قبلی کالابرگ، شرایطی داشت که در طرح کالابرگ فجرانه به منظور سهولت استفاده مردم تغییر کرده است. در طرح پیشین، مردم باید حداقل ۲۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای اساسی اعلامی خرید می‌کردند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف به آن‌ها تعلق بگیرد، اما حالا این شرط برداشته شده است.» 
عسگریان خاطرنشان کرد: «همچنین رقم ۱۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است و از طرفی لازم نیست مردم کل بسته اقلام (۱۱ قلم کالای اساسی اعلامی) را خریداری کنند. حتی با خرید یک قلم کالا، یارانه مضاعف آن پرداخت می‌شود.» 
وی چرایی تشکیل صف در روز‌های بیست‌ویکم تا بیست‌وسوم بهمن برای خرید کالا را برداشت ناصحیح برخی‌ها درباره حذف طرح «کالا برگ» اعلام و تصریح کرد: «طرح «کالا برگ» بنا نیست حذف شود، تصمیم وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» از ثبات برخوردار است و بناست استمرار داشته باشد.» 
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» افزود: «طرح کالابرگ فجرانه را هجدهم بهمن شارژ کردیم و تا هجدهم اسفند امکان استفاده از این اعتبار وجود دارد، بنابراین یک ماه فرصت استفاده از اعتبار کالابرگ است. البته توصیه می‌کنیم مردم در ساعت‌های غیرشلوغ اقدام به خرید کنند.» 
وی با تأکید بر اینکه درباره زیرساخت‌های طرح کالابرگ خوب عمل کردیم، در مورد تداوم طرح کالابرگ گفت: «بعد از بازه سه ماهه طرح کالابرگ فجرانه، سناریو‌های مختلفی درباره فرجام آن وجود دارد، بنابراین استمرار یا توقف آن بستگی به تصمیمات کلان دارد و جزئیات آن شاید به شرایط قبل برگردد، حتی ممکن است تعدیل شود یا ارتقا پیدا کند.» 
 یارانه کسی را حذف نخواهیم کرد
عسگریان ضمن رد صریح زمزمه‌های گوشه‌وکنار درباره حذف یارانه برخی افراد گفت: «یارانه افراد در جریان اجرای طرح کالابرگ فجرانه حذف نشده است و حذف نخواهد شد، این را قاطع می‌گویم یارانه کسی را حذف نخواهیم کرد.» 
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» در بخش دیگری از گفتگو با «جوان» با بیان اینکه طرح کالا برگ یکی از اجزای سه‌گانه شبکه ملی اعتبارات است، گفت: «متأسفانه بیشتر توجهات جلب این طرح شده و دو طرح دیگر یعنی یارانه «نوزادان» و «مادران» به حاشیه رفته است.» 
وی با اشاره به ماهیت طرح «یارانه نوزادان» افزود: «براساس این طرح، به ازای هر کودکی که نیازمند امنیت غذایی است، یک میلیون تومان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌کنیم و این طرح به مدت پنج سال ادامه پیدا می‌کند.» 
عسگریان تصریح کرد: «برای دهک یک تا پنج، یک میلیون تومان و برای دهک شش و هفت، ۶۰۰ هزار تومان یارانه تعلق می‌گیرد. تاکنون ۱۳۵ تا ۱۵۰ هزار کودک معرفی شده‌اند که از این تعداد ۱۳۲ هزار کودک مشمول طرح «یارانه نوزادان» شده و حدود ۶۰ درصد از خانواده‌ها از این طرح استقبال کرده‌اند.» 
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» درباره طرح «یارانه مادران» نیز گفت: «در این طرح نیز مادرانی که نیازمند تغذیه هستند به ازای هر مادر ۴۰۰ هزار تومان برای سرپرست خانوار واریز می‌شود.» 
وی با تأکید بر اینکه یارانه «نوزادان» و «یارانه مادران» جدا از یارانه طرح فجرانه است، گفت: «فرایند مشمول شدن افراد برای این دو طرح از طرق مراکز بهداشت و درمان است و در صورتی که افراد به این مراکز مراجعه کنند و آن‌ها تشخیص دهند که نوزاد و مادر نیازمند تغذیه است، مشمول دریافت یارانه می‌شوند.» 
عسگریان در پایان خاطرنشان کرد: «طرح یارانه «نوزادان» و «مادران» یکی از طرح‌های خوب وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» است و امیدواریم با قدرت جلو ببریم.» 
 
معاون توسعه کارآفرینی  و اشتغال وزیر کار در‌گفتگو با «جوان»:
آمار و ارقام بازار کار  ‌نوید‌بخش است
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» می‌گوید آمار‌ها و ارقام در بازار کار نویدبخش است، پس حتماً تسهیلات هم بخش مهمی بوده که به هدف اصابت کرده است. 
محمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» در غرفه «جوان» گفت: «در این وزارتخانه به حمایت از کسب و کار‌های خرد اعتقاد راسخ داریم و هم از باب منابع مالی و هم مشوق‌های دیگر از کسب و کار‌های خرد حمایت ویژه می‌کنیم و حامی قدرتمند آن‌ها هستیم.» 
معاون وزیر کار یکی از شروط اصلی تسهیلات فضای کسب و کار را فرایند صدور مجوز‌ها دانست و خاطرنشان کرد: «با هم افزایی که بین دستگاه‌ها و وزارت اقتصاد اتفاق افتاده است، گام‌های رو به جلویی داشتیم.» 
وی تأکید کرد: «تا قبل از این، یک مجوز ساده خانگی هفت، هشت ماه طول می‌کشید، اما الان با مراجعه به سایت و بدون ارجاع به کارشناس می‌توان مجوز گرفت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار